Jan Westert en Bert Boerman voeren lijst ChristenUnie Overijssel lijst aan

westert+005_klvrijdag 19 september 2014 22:48

De lijst van de ChristenUnie voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2015 wordt aangevoerd door de huidige fractievoorzitter, Ommenaar Jan Westert. Bert Boerman uit Kampen en gedeputeerde in Overijssel staat meteen daarna als tweede. Huidig Statenlid Marjan van der Bent heeft aangegeven dat zij na 12 jaar statenlidmaatschap stopt.

Fractievoorzitter Jan Westert was door bestuur en leden al in het voorjaar tot nieuwe lijststrekker benoemd. Als de ChristenUnie weer deel van het college gaat uitmaken, is Boerman kandidaat-gedeputeerde. Op de derde plaats staat het huidige statenlid, Martha van Abbema uit Twenterand. Op plek vier plaatst de ChristenUnie een nieuwkomer voor de provinciale politiek, Alwin te Rietstap (1979) uit Bergentheim. Op die manier wil de ChristenUnie ook investeren in de lange termijn. Burgerlid Sybren Stelpstra is als vijfde geplaatst. Hij wordt gevolgd door Arjan Hof uit Enschede en Wim Hovestad uit Zwolle. Wolbert Meijer, voormalig wethouder te Zwartewaterland, Marcel Hindriks (Zwolle) en Gerda Dekker (Enschede) completeren de eerste tien posities op de lijst, die in totaal 34 kandidaten telt. De lijst bestaat uit 9 vrouwen en 25 mannen, verspreid over de provincie.

Marjan van der Bent heeft aangegeven om na 12 jaar plaats te maken voor een jongere kandidaat. Bestuur en fractie van de ChristenUnie Overijssel respecteren dit besluit en willen Marjan hartelijk danken voor het vele en goede werk wat zij in de afgelopen 12 jaar verzet heeft.

De fractie van de ChristenUnie bestaat op dit moment uit drie leden. Lijsttrekker Westert is van mening, dat er bij de komende verkiezingen voor provinciale staten groei mogelijk moet zijn. ‘In een eerdere periode telde de ChristenUnie vijf leden. Die inzet vindt hij niet onrealistisch. Dat vind ik een belangrijk perspectief, ook met het oog op de verkiezingen voor de Eerste kamer’, aldus de Overijsselse lijsttrekker. Zowel landelijk als in de provincie kiezen wij voor een constructieve koers en zijn wij gericht op het verbinden. ‘We willen naast mensen staan en zo een bijdrage leveren aan de maatschappelijke opgaven aan het bestuur van onze provincie.’ De kandidatenlijst van de ChristenUnie wordt door de leden definitief vastgesteld op 30 oktober.

De volledige conceptlijst:

1.  Dhr. Jan Westert uit Ommen
2.  Dhr. Bert Boerman uit Kampen
3.  Mevr. Martha van Abbema uit Den Ham
4.  Dhr. Alwin te Rietstap uit Bergentheim
5.  Dhr. Sybren Stelpstra uit Brucht (Hardenberg)
6.  Dhr. Arjan Hof uit Enschede
34. Dhr. Evert Goldsteen uit Dalfsen

Provinciale Staten
Verkiezingen

Reacties op 'Jan Westert en Bert Boerman voeren lijst ChristenUnie Overijssel lijst aan'