Succesvol bezoek Tweede Kamerlid Carola Schouten aan Almelo

20110524-Carola-Schouten-in-Kamer-1maandag 10 maart 2014 17:34

Op maandag 10 maart bracht Carola Schouten, lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie, een bezoek aan Almelo. Schouten bezocht achtereenvolgens het LifeCenter, de Stichting Schuldhulpmaatje en de multiculturele thuiszorgorganisatie De Witte Tulp. 's Avonds verzorgde zij de uitreiking van een cheque van 500 euro aan Schuldhulpmaatje, de Almelose organisatie die de meeste stemmen heeft gekregen via een speciale actie op Facebook.

Carola Schouten is sinds 2011 lid van de Tweede Kamer en voert het woord inzake Hoger Onderwijs, Justitie, Economie en Innovatie, Financiën en Pensioenen. In Almelo bracht Schouten allereerst een bezoek aan het LifeCenter. Het LifeCenter ondersteunt op een praktische manier mensen die om uiteenlopende redenen onze hulp nodig hebben. Zo verstrekken zij gratis warme maaltijden, verzorgen zij activiteiten voor bewoners van asielzoekerscentra en hebben zij hulpprogramma’s voor mensen die in een sociaal isolement zijn geraakt. Alle activiteiten voor hun gasten zijn gratis en het LifeCenter werkt uitsluitend met vrijwilligers en krijgt geen subsidie. Ook Carola Schouten en de overige gasten van de ChristenUnie Almelo nuttigden een maaltijd bij LifeMeals.

Vervolgens werd de Stichting SchuldHulpMaatje Almelo bezocht. SchuldHulpMaatje in Almelo is ontstaan vanuit de kerken en is een netwerk van lokale vrijwilligers. Deze vrijwilligers helpen mensen die in financiële problemen zijn geraakt. Helaas groeit het aantal mensen met deze problemen sterk. Zij helpen iedereen die aanklopt voor hulp, ongeacht geloof, ras of levensovertuiging. Schuldhulpmaatje had een aantal vragen aan de landelijke politiek, bijvoorbeeld rond het probleem van de snel oplopende schulden bij CJIB indien, als bijvoorbeeld de post niet wordt geopend, termijnen worden overschreden. Schouten vertelde dat zij in Rotterdam ook maatje van iemand is, en in de discussie onstond het idee voor een lokaal noodfonds. 's Avonds zouden Schouten en de mensen van Schuldhulpmaatje elkaar weer ontmoeten in verband met het uitreiken van de cheque van 500 euro voor Schuldhulpmaatje, dat als organisatie de meeste stemmen heeft gekregen via de speciale actie op Facebook van de ChrisnetUnie Almelo.

Als derde werd de multiculturele thuiszorgorganisatie De Witte Tulp bezocht. Nina Simonian vertelde hoe zij in 1995 met niets uit Irak gevlucht is en immiddels een thuiszorgorganisatie heeft met elf mensen in dienst. Via haar organisatie heeft zij twee doelen bereikt. Voor hulpbehoevende, veelal oudere Armeniers bleek er geen zorg te zijn in de eigen taal. Zij liep hier ook in haar eigen familie tegenaan. Zij is deze mensen gaan helpen en dit werden er steeds meer. Zo is De Witte Tulp ontstaan, die voorziet in een behoefte. Waar Simonian ook tegenaan liep is dat zij, en ook andere vrouwen die gevlucht zijn naar Nederland, wel graag willen werken, maar niet aan de slag komen. Diploma's gelden niet meer, de taal is een probleem, etc. Via haar bedrijf, inmiddels een erkend leerbedrijf, biedt ze deze vrouwen een werkplek. Bij De Witte Tulp werd ook warm gegeten. Allen waren onder de indruk van de maaltijd die getuigde van een ongekende gastvrijheid.

's Avonds sprak Schouten tussen 19:00 en 20:00 uurtijdens een verkiezingsbijeenkomst van de lokale ChristenUnie in wijkcentrum De Trefhoek. Onderdeel van het programma was de uitreiking door Schouten van de cheque voor de Almelose instelling die de meeste stemmen heeft gekregen via een speciale actie via Facebook. De ChristenUnie Almelo geeft met deze actie een groot deel van het campagnebudget aan een goed doel, omdat zij gelooft in een leefbare samenleving die mede gevormd wordt door maatschappelijk betrokken organisaties en initiatieven.

Campagne
GR2014