Vragen over vluchtelingen

vluchtelingenkamp syriezaterdag 05 september 2015 09:46

De gemeente Almelo moet actief op zoek naar locaties om tijdelijk vluchtelingen op te vangen. Vanuit die gedachte heeft de lokale ChristenUnie fractie vragen gesteld aan het college. Gemeenteraadslid Wouter Teeuw: “In Apeldoorn en Zwolle zijn al grote sporthallen vol met bedden gezet en ook veel kleine gemeenten vangen honderden mensen op. Op andere plaatsen in het land worden inmiddels leegstaande panden van de Dienst Justitiële Inrichtingen gebruikt voor vluchtelingen. Wij hebben een groot leegstand oud stadhuis, ook burgers wijzen daar al op. Laten we ons net zo sterk inspannen voor deze groep als dat nu gebeurt voor het behoud van de rechtbank”.

Elders in het land heeft de ChristenUnie Amersfoort het concept van CO-HOUSING gelanceerd, waarbij beschikbare en leegstaande gebouwen geschikt worden gemaakt voor wonen. Door het realiseren van kamers met gedeelde voorzieningen als keuken, badkamer en woonkamer, kan zo een grote groep mensen gehuisvest worden. Zulke centrale woongroepen lenen zich ook voor het organiseren van activiteiten door vrijwilligers gericht op participatie en zelfredzaamheid. Wouter Teeuw: "Vluchtelingenwerk zit zelfs tegenover het oude stadhuis!" De ontwikkelingen in Amersfoort zullen we als lokale ChristenUnie fractie nauwlettend volgen.

Onderstaand de vragen die we hebben gesteld:

Geacht college,

VluchtelingenWerk Nederland spoort gemeenten aan om bij te dragen aan creatieve oplossingen voor het huisvestingprobleem van asielzoekers (zie hier). Zij geven aan dat leegstaande kantoorpanden en bejaardenhuizen gebruikt zouden kunnen worden om asielzoekers met een verblijfsvergunning tijdelijk woonruimte te bieden. Het Centraal Orgaan Asielzoekers heeft tevens een oproep aan gemeenten gedaan om noodopvanglocaties beschikbaar te stellen voor vluchtelingen. Ook in de maatschappij roeren burgers zich op dit vlak, variërend van het aangeven van de bereidheid een vluchteling in huis te nemen tot een oproep in Tubantia (ingezonden brief) het oude stadhuis te gebruiken voor vluchtelingenopvang.

1. Wat vindt u van de oproep van VluchtelingenWerk Nederland om leegstaande panden te gebruiken voor de huisvesting van asielzoekers (zolang er geen betere/permanente oplossing voor handen is)?
  2. Kunt u aangeven wat hierin, juridisch gezien, de rol van de gemeente kan zijn?
  3. Hoeveel leegstaande panden zouden in Almelo beschikbaar kunnen zijn voor de opvang van statushouders, hoeveel statushouders zouden daarmee geholpen kunnen zijn, en op welke termijn is deze oplossing te realiseren?
  4. Bent u bereid om als gemeente maximaal te faciliteren in het beschikbaar stellen van leegstaande panden, zoals kantoorpanden of agrarische panden, voor de tijdelijke opvang van vluchtelingen?
  5. Hoe kijkt u aan tegen het beschikbaar stellen van het oude stadhuis als tijdelijke opvang voor vluchtelingen?

Met vriendelijke groet,
Wouter Teeuw
Fractievoorzitter ChristenUnie Almelo

In de beantwoording geeft het college aan overal naar te willen kijken, maar bij voorkeur op bais van een concrete vraag (van het COA). Dat geldt ook voor het oude stadhuis, al is wel duidelijk dat het college daar niet veel voor voelt: "Ook de geschiktheid van het oude stadhuis zal in voorkomend geval aan deze criteria [van geschiktheid] moeten worden getoetst. Het oude stadhuis voldoet bijvoorbeeld momenteel niet aan het criterium brandveiligheid." Zie bijlage voor alle antwoorden.

ANTWOORD Vragen vluchtelingen134,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Vragen over vluchtelingen'