Hergebruik stadhuis mooi voorbeeld van burgerparticipatie

stadhuisdonderdag 11 december 2014 15:32

Bijzondere gebouwen dragen bij aan de identiteit en de belevingswaarde van een stad. Volgens de fractie van de ChristenUnie is het huidige stadhuis zo'n gebouw. Vanaf het moment dat deskundigen van TMZ beweerden dat het stadhuis volledig ongeschikt was voor herbestemming, en dus rijp voor de sloop, hebben wij de plannen van TMZ dan ook kritisch gevolgd.

De ChristenUnie was erg blij toen zich twee alternatieve plannen voor het stadhuis aandienden, die behoud van het gebouw wèl zagen zitten. Nog blijer waren wij toen we zagen dat zich tijdens het politiek beraad deze week een duidelijke meerderheid aftekende voor één van deze twee plannen: dat van de Stichting Coöperatie Hergebruik Gebouwen. Sloop van het stadhuis door TMZ lijkt daarmee van de baan.

Het plan van Hergebruik Gebouwen heeft veel positieve kanten. Tijdens het politiek beraad heeft de ChristenUnie vooral het participatie-aspect benadrukt. Hergebruik Gebouwen is een initiatief dat buiten de gebaande wegen is ontplooid, maar wel wijdvertakte wortels in de Almelose samenleving heeft. Dat blijkt uit de indrukwekkende lijst van deelnemers en financiers. Wat ons betreft een uitgesproken kans voor de gemeente Almelo om overheidsparticipatie waar te maken.

Waarom was de ChristenUnie ook al weer voor behoud en herbestemming van het stadhuis? Wij staan voor een creatieve stad, een uitgesproken stad. De drie kwaliteiten in onze binnenstadsvisie zijn: stijl, status en stedelijkheid. Daarnaast zijn we een partij van duurzaamheid. De volgende overwegingen zijn voor ons bepalend geweest:

• Volgens de Architectuurgids Nederland staat het stadhuis in de Top 2000 van de Nederlandse architectuur: een "schoolvoorbeeld van het poëtisch functionalisme" van de wereldberoemde architect Oud.
  • Het stadhuis is markant en herkenbaar, en geeft daarmee karakter aan Almelo. In het verleden zijn er al teveel markante gebouwen gesloopt en vervangen door "meer van hetzelfde". Wij willen geen stad die uitblinkt in middelmatigheid. Wij willen een stad met identiteit.
  • Wij waarderen het stedelijk erfgoed en zijn voor behoud van de binnenstad. Het stadhuis is weliswaar geen onderdeel van de historische binnenstad, maar het past wel helemaal in dat gedeelte van het centrum waar het staat. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het V&D pand, dat uit dezelfde periode stamt.
  • Naoorlogse kwaliteitsarchitectuur is schaars en wordt steeds schaarser, als we het niet de tijd geven om monumentaal te worden. Een stad heeft tijd nodig om te "rijpen"; om oud en mooi te worden. Wij gunnen Almelo die tijd niet als we gebouwen na 40, 50 jaar slopen. Het worden dan wegwerpproducten, fastfoodrestaurants langs de snelweg.
  • Wij zijn voor hoogbouw in het centrum, op de plekken die zich daarvoor lenen. Hoogbouw hangt samen met een hoge bevolkingsdichtheid en draagvlak voor stedelijke voorzieningen. Het stadhuis is met zeven verdiepingen een van de hoogste gebouwen van de binnenstad.
  • Het herbestemmen van gebouwen is economisch en ecologisch duurzaam. Slopen van een bruikbaar pand is kapitaalvernietiging. Herbestemmen daarentegen bespaart enorme hoeveelheden beton en energie.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht