Vervolgvragen over historische straatlantarens

Kerkstraatvrijdag 14 november 2014 22:28

Eerder dit jaar hebben ChristenUnie en Almelo Centraal het college van B&W schriftelijk gevraagd om de historische lantarenpalen in o.a. de Doelenstraat te ontzien bij de Q Impuls-vernieuwing. Het college heeft ons daarop toegezegd dat deze straatlantarens niet vervangen zullen worden - waar wij erg blij mee zijn. Het antwoord van het college riep echter ook nieuwe vragen op.

Het college zegt bijvoorbeeld dat de antieke lantarens van het Kerkplein, toen ze in 2001 vervangen werden, niet bewaard zijn gebleven. Van de familie Van Rechteren Limpurg hebben wij echter begrepen dat een aantal van deze lantarenpalen op Huize Almelo terecht zijn gekomen en daar nog steeds liggen. De fracties van ChristenUnie en Almelo Centraal waarderen het heel erg dat de familie Van Rechteren de straatlantarens aan de gemeente wil teruggeven, om het aanzien van het Kerkplein verder te herstellen. We hopen natuurlijk dat het college dit aanbod zal accepteren.

Een ander punt waar we het college op doorvragen is de vraag: wat is tijdloos? Adviseurs van de gemeente vinden dat een historisend ontwerp niet tijdloos is. Dat wordt tenminste gesuggereerd in de antwoordbrief van het college. Maar wij vinden juist dat een historische stijl bij uitstek tijdloos is. Een historische stijl heeft zich immers al jaren bewezen - en blijkt ook telkens weer door brede lagen van de bevolking enorm gewaardeerd te worden. ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek: "Bij de algemene beschouwingen heeft mijn collega Wouter Teeuw een stevige voorzet gegeven tot discussie over een tijdloze stijl. Ik hoop van harte dat deze discussie Almelo-breed wordt opgepakt."

ChristenUnie en Almelo Centraal hebben bovenstaande vervolgvragen vandaag bij het college van B&W ingediend. De oorspronkelijke vragen werden op 8 juli aan het college gesteld.

TitelBestandsgrootteMIME-type
044 Straatlantarens in de historische binnenstad (SE 144840) antwoord61,5 kBapplication/pdfdownload
20141114-vervolgvragen-straatlantarens325,8 kBapplication/pdfdownload