Sturen vanuit visie of vanuit tekorten?

geldbundelsdinsdag 24 juni 2014 19:01

Op 24 juni stond het beleidsplan 'Samen mee(r) doen, vanuit vijf dimensies naar één transformatie' op de agenda van de raad. De decentralisatie van WMO, Jeugdwet en Participatiewet is een van de belangrijkste dossiers dit jaar. De fractie van de ChristenUnie kan zich vinden in het beleid maar vindt het teleurstellend dat het transformatieproces puur financieel wordt ingestoken.

Met de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet hevelen Rijk en provincies taken en verantwoordelijkheden over naar de gemeente. Daarnaast spelen de Wet passend onderwijs en de Wet publieke gezondheid waarbij veranderingen spelen rond taken voor de gemeente. Het gaat om grote veranderingen waarbij veel budget is gemoeid. Deze taken betreffen 55%-60% van het budget van de gemeente.

De fractie van de ChristenUnie kan zich vinden in het beleid. Dat is ook niet verwonderlijk. Eerst was er de verzorgingsstaat, waarbij de overheid voor je zorgt. Dat kunnen we niet meer betalen. Toen was er een fase waarin marktwerking in de zorg alle problemen moest oplossen. Dat werkte niet. Nu wordt ingezet op de 'eigen kracht' van burgers. De samenleving moet meer centraal staan. Meer samenleving, minder overheid. Dit is precies de visie van de ChristenUnie op de maatschappij. Daarom zien we vooral kansen. Kansen om zaken beter te regelen.

Helaas gaan de genoemde transities ook gepaard met bezuinigingen. Het risico is dat deze te centraal komen te staan. Niet de visie staat dan meer centraal, maar de tekorten. Het uiteindelijk besluit dat de raad heeft genomen ten aanzien van het transformatieproces begint dan ook met de zinsnede "als uitgangspunt te hanteren dat de beschikbare middelen voor de transormatie taakstellend zijn". Daarmee is de toon gezet en de rest van de besluiten sluit hierop aan.

De fractie van de ChristenUnie heeft een poging gedaan om hier iets te veranderen. In het voorgenomen besluit stond ook het dictumpunt "dat oplossingen in het sociaal domein centraal staan en dat wet- en regelgeving daaraan ondersteunend is". Bedoeling van dit punt was om de maximale ruimte in regelveing te zoeken voor een integrale oplossing. Ons voorstel was om hier toe te voegen dat ook financieel beleid ondersteunend is aan de oplossing. Het amendement (als bijgevoegd) heeft het echter niet gehaald. De grote fracties CDA, LAS, D66, VVD en PvdA waren tegen. Alle zeven overige fracties stemden wel voor, maar legden te weinig gewicht in de schaal. Daarmee haalde het amendement het niet.

Ondanks deze teleurstelling, en ondanks dat nu financien zo centraal staan, heeft de fractie van de ChristenUnie wel voorgestemd. De gehele raad was unaniem voor. De richting van het beleid is immers goed.

Om één en ander verder in goede banen te leiden is er vanuit de raad een 'raadswerkgroep transities sociaal domein' opgezet die afstemt met de betrokken beleidsambtenaren. Vanuit de fractie van de ChristenUnie participeert Wouter Teeuw hierin.

2014_06 amendement 5 dimensies 1 transformatie174,0 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Sturen vanuit visie of vanuit tekorten?'